Den lukostřelby
Celý den se odehrával ve znamení luků a lukostřelby. A že jsem si zastříleli.
5.7. Úterý
V noci i ráno zase probíhaly deště, tentokrát jde o poměrně krátké, ale prudké průtrže. Po rozcvičce a snídani jsme šli do okolního podrostu a přinesli si materiál na výrobu luků a šípů. Prší drobně, ale dosti vytrvale a tak jsme pod přístřeškem. Všechno je mokré, chaluhovité a i navlhlé tětivy praskají více, než by měly. Po obědě jsme uspořádali velké závody v lukostřelbě. Střílelo se na dálku i na přesnost. Z vedoucích překvapil Milan dalekou střelou ze svého luku . Pak přijel pan Zelenka se svou lukostřeleckou rodinou , se kterou se účastní různých závodů v přírodní lukostřelbě. Přivezl spoustu luků a terčů. Uspořádali pro nás střelbu na třech stanovištích za Dračicí - na kruhový terč, na jelena i na lidskou siluetu a všichni si střelbu pořádným lukem užili. Potom se střílelo přes řeku na figurínu volavky, což bylo poněkud těžší. Po střelbě jsme pod přístřeškem poslouchali povídání o stavbě luků, jejich historii a rozdílech v různých částech světa.
Je třeba najít co nejrovnější kmínek jeřabiny, lísky či tisu, dlouhý asi 180cm a v průměru asi 5-10cm. Hned jej klínky rozpůlit a nechat zavadnout a potom odstranit kůru a nechat doschnout dalších několik týdnů. Pak opracovat do potřebného tvaru - důležité je ponechat stranu, která byla pod kůrou nedotčenou, aby se neporušila vlákna a zeslabovat raději z druhé strany. Tětiva z rostlinných vláken, šípy - výhodný je bambus , který lze rovnat. Hroty se dělají z kosti, tvrdého dřeva a samozřejmě kovové, které byly kdysi jedním z hlavních výrobků, se kterými osadníci s indiány obchodovali. Přivezl i zajímavé ukázky luků, šípů i hrotů z celého světa
Pan Zelenka nám ukazoval knihy:
Jim Hamm - Bows and Arrows of the Native Americans a
Traditional Archery from 6 Continents (The Charles Grayson Collection)
a já bych dodal, že o lucích a jejich stavbě psal E.T.Seton v knize Dva divoši.
Po večeři zase pokračuje střídavé mrholení ale i tak jsme stihli ještě dvě hry na procvičení paměti: zapamatovat si pořadí 10 barev, které byly ukázány na dobu 10 vteřin apotom proběhnout trať a zapamatovat si deset předmětů, které tam byly umístěny - např. luk, sekerka, kotouč, čelenka, péro, pila sklenice, pochodeň,koště, baterka...Šok zažila Edka, která na trase potkala králíka, jenž nejenže před ní neutíkal, ale ještě přátelsky mával svými dlouhými slechy. Šli jsme se na něj podívat, ale už byl pryč.
Pak ještě hrajeme volejbal a obíhačku a basket - každý podle své chuti a jdeme spát, kromě hlídek, které mají chránit náš spánek.